U Srbiju se uvozi manji broj polovnjaka, a srednja klasa ovih vozila je za poslednjih šest meseci poskupela u proseku od 800 do 2.000 evra. Stručnjaci ocenjuju da će se rast cena i korišćenih i novih automobila nastaviti i sledeće godine, jer na globalnom tržištu ostaju isti problemi.
Poremećeni tokovi snabdevanja, nestašica čipova, poskupljenje sirovina i transporta produžiće se i tokom 2022. To uslovljava nedostatak i novih i polovnih vozila u ponudi što dovodi do skoka njihove cene.
- Čini nam se da polovnjaci poskupljuju bukvalno iz dana u dan - kaže Nebojša Ivanović iz jedne poznate auto-kuće. - NJihova cena je porasla u inostranstvu i nema dovoljno ni korišćenih niti novih vozila. Za poslednjih pola godine srednja klasa polovnih automobila, kao što su "golf", "opel astra", "sitroen C4", "ford fokus", u zavisnosti od modela, u proseku je viša od 800 do 2.000 evra.
Jeftinija registracija od sledeće godine za automobile čija je zapremina motora iznad 2.000 kubika, starosti od pet do 20 godina, pokrenula je pitanje u javnosti da li će ova mera podstaći uvoz starijih vozila koji su veći zagađivači. Ivanović ističe da se u Srbiju trenutno uvozi mnogo više vozila koja su manje kubikaže od ove za koju će važiti olakšice.
- Najveća kočnica za kupovinu tih automobila je bila skupa registracija - objašnjava Ivanović. - Kada to od januara bude pojeftinilo, može se očekivati da se poveća uvoz vozila veće kubikaže.
Petar Živković iz Asocijacija automobilskih novinara Srbije smatra da novi režim registracije, ne predstavlja konkurenciju za uvoz novih vozila.
- Ko je planirao da kupi novi automobil, kupiće ga, ali šta da rade građani koji nemaju novca za to - kaže Živković. - To je, pre svega, olakšica za vlasnike koji imaju taj auto, da ga zadrže i da imaju šta da voze. LJudi 11 godna "papreno" plaćaju porez. Sada će imati značajnu uštedu.
On ukazuje da će jeftinija registracija, kao i druga izmena propisa za porez na prenos apsolutnih prava prilikom prodaje polovnjaka među građanima, koja pojednostavljuje proceduru, uticati na bolji promet korišćenih vozila i oživljavanje tog tržišta. Međutim, neće biti, kako ocenjuje, velikog rasta potražnje.
- Najviše će pojeftiniti registracija za vozila velike kubikaže, ali ne očekujem da će zbog toga da poraste njihova prodaja - navodi Živković. - Treba imati u vidu da su delovi za tu vrstu automobila veoma skupi. Teško će neko da odluči da kupi takvo vozilo samo zato što je registracija povoljnija.
Ipak, on ukazuje da je potrebno da se podigne prodaja novih automobila, kroz različite vrste subvencija i podsticaja. Bez toga ćemo, kako naglašava, teško obnoviti vozni park čija je prosečna starost 17 godina. Živković ocenjuju da će se i u narednoj godini zadržati isti trend porasta cena i polovnjaka i novih vozila, jer ostaju isti problemi.
Zbog poskupljenja pazare starije
Za srednju klasu "golfa" ranije je trebalo izdvojiti 10.000 evra, a sada košta 12.000, "pežo 308" je bio 9.950, sada je 10.950 evra - navodi Nebojša Ivanović iz jedne auto-kuće. - Mnogi kupci odustaju od planirane kupovine zbog poskupljenja i opredeljuju se za starije vozilo. Drugi su spremni da doplate koliko treba da bi pazarili vozilo koje žele. Neki neće da čekaju mesecima na novi auto, pa se odlučuju da kupe polovni. Sve je individualno.